Joomla Template by Create a Website

De Kronieken van Amoras : 1 De zaak Krimson

Geschreven door Seppe

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

Verwachtingen overstegen, blikverruimend

Maart 2017. Extremisten plegen om de haverklap een aanslag op onze teergeliefde blauwe planeet. De elektriciteitsprijs stijgt fors, net zoals zo veel andere dingen. We lijken ons nu al blauw te betalen en de Apocalyps lijkt niet veraf. Toch kan het blijkbaar nog een pak erger. Kijk maar eens naar de nabije toekomst, enkele jaren voor 2047. Terreur is dagelijkse kost. Bovendien betaal je woekerprijzen voor benzine en tal van basisvoorzieningen. Bovendien lijkt de kust een afgeleefde, uitgedoofde plek. Blankenberge, in 2017 bruisend van toerisme en luxe, baadt nu in de armoede en het afval op straat. Maar hoe is die machtige Krimson in godsnaam zo kwaadaardig kunnen worden?

Lambik lijkt de missing link, omdat hij hem al een hele tijd kent, maar er nooit veel dieper op inging. Het eerste deel van de Kronieken van Amoras verruimt onze blik op de geschiedenis tussen de twee mannen. Beetje bij beetje passen we alles in elkaar om de weg naar het eerste originele Amorasdeel te achterhalen.

Beginnen doet auteursduo Cambré - Legendre met een knal. Een blonde, dappere én vrouwelijke soldaat schakelt in het Midden-Oosten een terreurcommando in haar eentje uit. We hebben het hier uiteraard over Jérusalem. We kennen haar nog uit Amoras zelf, maar in dit album droeg ze nog een andere naam. In ieder geval was ze altijd al een wijf met ballen. Haar heldendaad bereikt het nieuws en wekt interesse op van één of andere Allonso Troce, die haar al te graag wil inlijven voor een geheim project. A. Troce staat er op het gebouw. ‘Afgrijselijk’ en français.  Daarnaast zien we nog enkele keren een verwijzing, het ene moment iets subtieler dan het andere. De belangrijkste knipoog in onze ogen is die naar ‘Het Rijmende Paard’ van Suske en Wiske uit 1962-1963, want dit was toen het officiële debuut van Krimson.

Cambré en Legendre zijn een topteam,  maar dat is ondertussen al oud nieuws. Het totaalplaatje klopt ook hier weer op alle vlakken. Legendre weet puzzelstukjes aan te brengen, die we doorheen het drieluik kunnen inpassen. Cambré blijft dan nog steeds een hele vlotte, dynamische en toegankelijke tekenstijl hanteren, die hem al jaar en dag typeert. Er valt gewoon zo veel te vertellen over het album, maar we willen natuurlijk nog niet té veel verklappen. Daar is het verhaal gewoon te spannend en te sterk voor.

Wat we wel nog graag willen vermelden, is dat de cover sterk lijkt op die van de Meesters van de gerst. Het draait, net zoals in de daarnet genoemde reeks, rond de persoon die neerzit. In dit geval zien we de oudere en de jongere versie van zowel Lambik als Krimson. Nergens een Sus of Wis te bespeuren, laat staan Sidonia, Barabas of Jerom. Puur toeval, maar toch vergelijkbaar.

Vragen zoeven door ons hoofd. Wat gaat die Jérusalem in godsnaam uitsteken? Hoe is die Krimson ooit zo slecht kunnen worden? Wat zal de rol van de rest zijn in het volgende deel? We zijn geprikkeld in de positieve zin. We verslonden het verhaal en genoten van de eerste tot de laatste bladzijde. De twee boodschappen die we onthouden zijn dat het verleden ons maakt tot wie we zijn en dat het eerste album van de Kronieken van Amoras meteen een klepper van formaat is. De toon is gezet.

Hits: 857